fredag 17 oktober 2014

Den sociala barnavården gör mig ledsen och arg - igen

Det är inte mycket som kan få mig att skriva en debattext. Men nu var det dags. Jag blev upprörd redan när det hände, när 15-åriga Donia dog i sitt familjehem av lunginflammation. Men det blev vad jag minns bara en notis i lokaltidningen. Ofta är enskilda fall svåra att skriva om men här kändes det riktigt, riktigt fel och fler borde reagerat. När Socialstyrelsens skarpa granskningsrapport kom knappt ett år senare reagerade Expressen. Och jag fick i alla fall in några rader om Donia i en text i Socionomen som huvudsakligen handlade om en generell  rapport från Socialstyrelsen om hur placerade barn mår. I veckan sändes Kalla Faktas granskning av det som hänt och förde med sig något mera uppmärksamhet, till exempel i Aftonbladet. Dock efterlyser jag konkreta och robusta förslag på förändringar, något som ger hopp om bättring.  Här är mitt bidrag om vad jag tycker behöver göras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera här